KORONA GÓR POLSKI

Chełmiec (Góry Wałbrzyskie)

Chełmiec (851 m n.p.m.) leżący w paśmie Gór Wałbrzyskich, był pierwszym z trzech szczytów należących do Korony Gór Polski, które zdobyliśmy jednego dnia. 🙂 Szczyt znajduje się niedaleko miasta Boguszów-Gorce. Dzięki temu, jest bardzo dobrym miejscem na spacer dla okolicznych mieszkańców, a dla nas był świetną rozgrzewką, na początek dnia!

(Nie)najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich

Warto zaznaczyć, że Chełmiec nie jest najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich, a Borowa (854 m n.p.m.). Dlaczego zatem widnieje na liście Korony Gór Polski i do tego z wysokością 869 m n.p.m.? Otóż, przed laty pomiary Chełmca zostały wykonane błędnie, z powodu umieszczenia punktu triangulacyjnego pomiaru wysokości na szczycie wieży widokowej mierzącej 18 m… Po korekcie okazało się, że Borowa jest trzy metry wyższa, lecz „stara” wysokość i miano „najwyższego szczytu” w Koronie Gór Polski zostały 😉

Na Chełmiec prowadzi kilka szlaków m.in. z Wałbrzycha i Szczawna-Zdrój. My zostawiliśmy auto na parkingu, na końcu ulicy Słodowej w miejscowości Boguszów-Gorce i powędrowaliśmy zielonym szlakiem. Od 2001 roku tym również szlakiem prowadzi jedyna w Polsce Droga Krzyżowa Górniczego Trudu. Pierwszy odcinek drogi pokonywaliśmy ciesząc się widokiem rozległych łąk, na których znajdowały się bele siana.

Od Rosochatki kontynuujemy wędrówkę żółtym szlakiem. W porównaniu do pierwszego odcinka trasy, podejście jest nieco bardziej strome. Za kilka minut po naszej prawej stronie ukazał się przepiękny widok na Wałbrzych i okolice. Masyw Chełmca objęty jest ochroną wramach programu Natura 2000 Masyw Chełmca oraz jako Obszar Chronionego Krajobrazu Kopuły Chełmca, będący częściowo naturalną otuliną Parku Krajobrazowego Sudetów Wałbrzyskich.

Po kilkunastu minutach byliśmy już na szczycie. Chełmiec jest odpowiednio zagospodarowany pod względem rekreacyjnym. Znaleźliśmy tam miejsca na ogniska, ławki stoliki, czyli wszystko co potrzeba, żeby miło spędzić czas z bliskimi. Ponadto, na szczycie znajduje się wieża widokowa, która niestety jest zamknięta. Szkoda, bo widoki byłyby zapewne przepiękne!

Zarys historii

Chełmiec jest górą pochodzenia wulkanicznego. Jego część szczytowa zbudowana jest z porfirów, natomiast u jego stóp można znaleźć pokłady węgla kamiennego, które były dawniej eksploatowane. Kiedy w latach 80. XIX w. dostrzeżono potencjał turystyczny Chełmca, postanowiono go wykorzystać jako m.in. punkt widokowy. W tym celu w 1888 roku na szczycie wybudowano wieżę widokową, stylizowaną na ruiny zamku rycerskiego. Po wojnie wzniesiono budynek, w którym obecnie znajduje się Radiowo-Telewizyjny Ośrodek Nadawczy. Na szczycie znajduje się również Krzyż Milenijny. Został zbudowany z datków wiernych przez Społeczny Zespół Budowy Krzyża. Nocą oświetlają go reflektory, co sprawia, że nawet wtedy jest widoczny z kilkudziesięciu kilometrów. Co więcej, instytucje kościelne organizują tam różne wydarzenia religijne.

Na szczycie nie znaleźliśmy pieczątki. Możliwe, że tam była, ale w zamkniętej wieży… Udaliśmy się do miejscowości Boguszów-Gorce i wbiliśmy pamiątkowy stempel w aptece 'Na dobre i na złe' przy ulicy Strażackiej.

Oprócz wspomnianej apteki, w poszukiwaniu pieczątki możecie odwiedzić m.in. Urząd Miasta Boguszów-Gorce, Bibliotekę Publiczną w Rynku, pijalnię wód mineralnych na terenie Parku Zdrojowego Szczawno Zdrój czy Centrum Kulturalno-Kongresowe szyb „Witold” w Bouszów-Gorce na ul. Traugutta 12g.

Z powrotem powędrowaliśmy szlakiem zielonym już w całości. Droga minęła nam bardzo szybko i przyjemnie, a myśli zajęliśmy już kolejnym szczytem, który planowaliśmy zdobyć tego dnia – Waligórą 🙂