KORONA GÓR POLSKI

Skalnik (Rudawy Janowickie)

Są miejsca, w które możliwe, że nigdy byśmy nie dotarli, gdyby nie zdobywanie najwyższych szczytów w ramach projektu Korony Gór Polski. Jednym z nich jest Skalnik, najwyższy punkt pasma Rudawy Janowickie. Na ten mierzący 945 m n.p.m. szczyt zaprowadził nas bardzo przyjemny i niedługi szlak. Niepozorny, lecz kryjący wiele miłych niespodzianek!

Wędrówkę rozpoczęliśmy z miejscowości Czarnów. Zostawiliśmy samochód na małym parkingu przy tablicy informacyjnej i ruszyliśmy na północ szlakiem oznaczonym zielonym i niebieskim kolorem. Ścieżka cały czas prowadziła lasem, a podejście nie było zbyt strome, także metry mijały bardzo szybko. Po 40 minutach byliśmy już przy węźle szaków Pod Małą Ostrą.

Od węzła w kierunku punktu widokowego na Małej Ostrej docieramy do Koni Apokalipsy. Brzmi poważnie, lecz jest to nic innego jak grupa ostańców granitowych, o wysokości sięgającej 16 m. Nazwę nadała im grupa harcerzy ze Strużnicy, która gasiła palące się trawy w pobliżu skałek. Podobno kształtem przypominają konie, lecz po wnikliwym obejrzeniu ich z każdej strony ciężko było nam to stwierdzić 🙂 .

Zostawiając za sobą Konie Apokalipsy, udaliśmy się zdobyć Małą Ostrą. Prowadzą do niej częściowo wykute w skale i ułożone granitowe stopnie. Z kamiennej platformy otoczonej barierką rozciąga się przepiękny widok na niemal całe Rudawy Janowickie, Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską. Było to świetne miejsce na chwilę odpoczynku, posilenia się i stworzenia timelapse’a! 🙂

Następnym punktem był już Skalnik. Wróciliśmy do rozwidlenia szlaków i niebieskim udaliśmy się na północny-wschód. Po kilkunastu minutach byliśmy na miejscu. Kilka metrów od tabliczki z nazwą szczytu znaleźliśmy skrzynkę z pieczątką, potwierdzającą zdobycie najwyższego punktu pasma Rudawy Janowickie. Spektakularnych widoków niestety nie było, także zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i ruszyliśmy w drogę powrotną 🙂