KORONA GÓR POLSKI

Wysoka Kopa (Góry Izerskie)

Wysoka Kopa (1126 m n.p.m.) jest to najwyższy szczyt Gór Izerskich, znajdujących się w Sudetach Zachodnich. Należy również do zestawienia Korony Gór Polski. Jest to pasmo górskie położone najdalej od naszego miejsca zamieszkania, także samo dotarcie w jego okolice zajęło nam dobre kilka godzin. Jednakże, nie tylko Wysoka Kopa była naszym celem. Pierwszego dnia „na rozgrzanie” weszliśmy na Skopiec, drugiego na Śnieżkę, a trzeciego właśnie na Wysoką Kopę.

Rozdroże Izerskie

Start: Rozdroże Izerskie

Startujemy z Rozdroża Izerskiego, które znajduje się ok 10 km od Szklarskiej Poręby, na trasie w kierunku Świeradowa Zdrój. Zostawiliśmy samochód na przydrożnym parkingu i rozpoczynamy wędrówkę zielonym szlakiem. Na początku biegnie on równolegle z szlakiem żółtym. Po kilku minutach marszu skręca w lewo, prowadząc przyjemną leśną drogą. Następnie odbija w głąb lasu, i pnie się dosyć stromo w górę, lecz podejście to nie trwa długo.

Gdy dotarliśmy do rozwidlenia szlaków znaleźliśmy przewalony znak, który wskazał nam dalszy kierunek wędrówki. Czerwonym szlakiem, który w tym odcinku łączył się z zielonym i niebieskim powędrowaliśmy spotykając po drodze ciekawe formy skalne, z których roztaczał się ładny widok na okolicę oraz dawną kopalnię kwarcu „Stanisław”.

Po kilkunastu minutach marszu szeroką, żwirową drogą, docieramy do rozwidlenia szlaków i kontynuujemy wędrówkę czerwonym szlakiem, prowadzącym leśną ścieżką. Po niedługim czasie docieramy do wiaty turystycznej, na której zauważamy znak -> Wysoka Kopa 🙂

Katastrofa ekologiczna w Górach Izerskich

Niecałe 15 minut i jesteśmy u celu. Po drodze mijamy wiele zniszczonych drzew. Jest to ogromny problem od lat 80. XX wieku, kiedy to miała miejsce wielka katastrofa ekologiczna w Górach Izerskich. Zanieczyszczenia powietrza pochodzenia antropogenicznego w połączeniu z czynnikami klimatycznymi i organizmami żywymi spowodowały śmierć drzewostanu, wskutek tego doprowadziły do rozpadu całego ekosystemu leśnego.

Góry Izerskie
Wysoka Kopa

Wysoka Kopa -> Sine Skałki

Po zjedzeniu przygotowanego wcześniej prowiantu i zrobieniu pamiątkowego zdjęcia udaliśmy się w drogę powrotną. Najpierw tą samą drogą do wiaty, a następnie w dalszą wędrówkę czerwonym szlakiem. Po drodze zdobyliśmy jeszcze niższy szczyt jakim była Przednia Kopa i za kilka minut dotarliśmy do Sinych Skałek. Mierzą one 1122 m n.p.m. i to drugi co do wysokości szczyt w Górach Izerskich. Ich nazwa najprawdopodobniej pochodzi od znajdującego się na szczycie rumowiska zwietrzałych skałek gnejsowych. Roztacza się z nich przepiękna panorama na otaczające górskie tereny.

Góry Izerskie
Sine Skałki

Gdy już nacieszyliśmy oczy postanowiliśmy ruszać dalej. Dotarliśmy do skrzyżowania szlaków i żółtym kierowaliśmy się już tylko w dół, do Rozdroża Izerskiego. Była to monotonna, długa wędrówka leśną drogą, która bardzo nam się dłużyła. Po 4,5 km dotarliśmy do Rozdroża Izerskiego skąd wyruszyliśmy.

Zakręt Śmierci i grochówka 🙂

Zostało nam jeszcze zdobyć pieczątkę do książeczki Korony Gór Polski. Po drodze w kierunku Szklarskiej Poręby zatrzymaliśmy się na wojskową grochówkę z kuchni polowej, o której dowiedzieliśmy się z ulotki znalezionej za wycieraczką samochodu. Okazuje się, ze reklama dźwignią handlu 😉 Grochówka była mega smaczna, a pieczątkę otrzymaliśmy, od Pana, który sprzedawał pamiątki kilka metrów dalej. Następnie weszliśmy jeszcze na punkt widokowy, z którego mogliśmy oglądać panoramę na Kotlinę Jeleniogórską i Karkonosze oraz słynny Zakręt Śmierci. Jego nazwa pochodzi od licznych wypadków samochodowych na tym odcinku.